Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-04-03

Jag kan och jag ska

Det har gnällts lite på svaghet och trötthet här i bloggen den senaste veckan och jag har väl själv börjat fundera på en formsvacka. Kanske hade jag tränat för mycket, vintern har ju varit bra och hård och det har varit framsteg hela tiden. Är det nu det tar stopp? Alldeles innan säsongen drar igång... Det skulle ju vara himla typiskt och jag skulle bli en sådan där cyklist som är stark på vintern och slut på sommaren.

Jag skulle vilja påstå att mina ben inte fattar om jag har en svacka, är trött eller inte har lust att träna. Det är samma ben som jag hade för två veckor sedan och då var jag stark. Så, det är i vanlig ordning huvudet som behöver rättas till.

Igår så bestämde jag mig. Jag är lika stark som för två veckor sedan. Jag kan köra intervallerna på samma effekt. Att jag varit svagare i en dryg vecka nu beror på en rad faktorer som nu är överspelade, alltså finns det inga hinder från att köra hårt. Det spelar inte ens någon roll att det sker efter en lång dag och mitt i natten. Jag kan och jag ska köra på precis som vanligt, för det finns i mig. Jag behöver bara bestämma mig och plocka ur det.

Jag bestämde mig ganska tidigt på dagen för att köra 3x20. När det väl var dags så började jag tänka på 2x20 istället. Det var ju sent, jag var trött och så vidare. Bättre att hålla effekt i två än att inte fixa tre. Men så insåg jag varför jag skulle köra, jag skulle ju visa för mig själv att jag kan och jag ska. Så jag bestämde mig för att strunta i vad klockan var eller hur det hade känts idag. Det var bara att kämpa och köra.

Så här gick det. Hela passet hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/735809105

Det där gick ju vägen. 02:13 i natt var jag klar med passet och det blev 3x20. Jag är stark. Jag fortsätter att utvecklas denna vinter. Det blev nytt rekord för 3x20 med 310.4 watt i snitt fördelat på 307.2, 310.4 och 313.6 watt i intervallerna. Tidigare rekordet låg på 304 watt. Dessutom vill jag påstå att jag ansträngde mig mer när jag tog mitt förra rekord.

Så nu är det väl bara att fortsätta resan mot säsongen 2015 med känslan av att jag gjort en bra vinter.

Ber om ursäkt för att det blev ett I can I will-inlägg, men det kändes bara så bra att ha vänt den negativa trenden till en fortsatt positiv trend.

4 kommentarer:

  1. Galet! Du saknar ju inte motivation i alla fall :)

    SvaraRadera
  2. Fint att du bestämde dig för att köra fullt ut. Det är väl just sådana tillfällen som avgör om man ska förbättra sig eller inte =)

    SvaraRadera
  3. Vid sådana tillfällen vill jag bara ta fram min elcykel istället!

    SvaraRadera
  4. Du är grym! Men sov också ;) Din skalle, dina ben, din vilja och så sömn. Det kommer att bli en fin säsong :D

    SvaraRadera