2018-04-19

Seger på Zwift och distans

Frida, Ebbah och jag på väg hem från dagis igår.

Pannkakor i solen ute på trappan, vardagslyx när den är som bäst.

Körde ett Zwiftrace igår på 37.7 kilometer, sex varv på en nästan helt platt bana skulle köras och jag gick ut ganska hårt i vanlig ordning. För er som kan Zwift så gasade jag i den lilla backen upp efter ca: 4 kilometer och därefter så gick vi ner till 17 man i tätgruppen från dom 55 startande. Därefter så körde jag lite sporadiska fartökningar för att ge konkurrenterna lite ont i benen och eventuellt kunna skapa mig en utbrytning. Efter runt två mil så höll jag mig lugn ett tag och bestämde att jag skulle attackera på ett ställe där det hade gått lugnt dom första varven, strax innan en liten backe. Detta eftersom alla alltid gasade i backen och det då blev svårt att göra något där.
Under mina fartökningar så hade det nästan alltid varit en kille i lila-rosa kläder som hängt med. Nu stack han ungefär kilometern innan jag tänkte sticka. Dessutom fick han en lucka nu. Perfekt! Jag attackerade där jag tänkt attackera och körde helt enkelt ikapp honom och nu var vi en duo. Ensam klarar man sig oftast inte länge på Zwift.
Tre sekunder bakom min utbrytarkollega och 7 sekunder före klungan.

Med drygt 12 kilometer till mål så höll jag mig i utbrytning, stod för det mesta av farthållningen och vi höll gruppen 4-11 sekunder bakom oss. Dom var nästan ikapp på sista varvet innan vi kunde öka lite igen. Mot sista kilometern och fem sekunders lucka. Då la lila-rosa killen i en Aero-hjälm och ökade. Jag blev näst intill avhängd då det plötsligt också kom ifatt en cyklist bakifrån som också blåste förbi mig. Skit också, tänkte jag. Men det var en ensam cyklist som körde med draft-boost. Jag hade en aerohjälm, kickade igång den med typ 800 meter kvar, lyckades komma ifatt dom andra två som då var utan några hjälpmedel och klämde några extra watt vid passeringen. Det blev en långspurt men det höll också hela vägen till seger!

Booom! En seger är en seger, även om den är på Internet och Zwift.

Mitt race via Garmin Connect. Utbrytningen syns på slutet och attackerna fram till dit. All Garmin-data hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/2634350471

I morse så cyklade jag till jobbet i strålande solsken, nu är det lite molnigare och jag ska ut på distansträning. Hoppas kunna hitta någon snöfri liten stig också. Kör för första gången denna vinter utan dubbdäck på min MTB! Klockan blir mycket nu, så vi hörs imorgon bitti igen för jag behöver komma ut på hojen. Hej!
__________________________________
Du vet väl för övrigt att jag också finns på andra sociala medier?
- På YouTube så samlar jag tävlingsvideos, någon vlog och lite annat smått och gott. Prenumerera gärna på min YouTube-kanal genom att klicka här. Tack på förhand!
- På Instagram lägger jag ut bilder från cykellivet och en del stories under dagarna, kika in och följ mig gärna.
- Jag har en Facebook-sida också där jag lägger ut länkar till bloggen och lite annat. https://www.facebook.com/henrikoijer/