Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2018-05-04

Starkare + lättare = snabbare?!



Hej och god morgon, cykelvänner!

Välkomna till en ny, härlig, dag. Idag är det fredag, här skiner solen och himlen är blå. Fåglarna kvittrar och jag har kört ett väckningspass på Monarken innan frukost. Sitter nu här med min havregrynsgröt, mina messmörsmackor och konstaterar att väckningspasset gick bra.

Jag körde precis som förra året dagen innan Lidingöloppet. 3x10 minuter på 303, 300 och 303 Monarkwatt. I fjol hade jag 162, 166 och 168 i snittpuls, idag hade jag 155, 158 och 162. Alltså betydligt lägre puls på samma motstånd. Det i sig behöver inte betyda att jag blivit starkare eftersom pulsen kan variera av flera skäl. Men det är helt klart en indikation på att jag kan ha blivit starkare och absolut inte svagare i alla fall.

I fjol vägde jag 70.8 dagen innan Lidingöloppet MTB, i morse vägde jag 68.2

Så lägre puls vid en given intensitet och 2.6 kilo lättare, är jag snabbare då? Inte nödvändigtvis, men det finns goda förutsättningar för att jag har blivit bättre jämfört med i fjol. Det har också varit min känsla under träningen på slutet av vintern, att det gått åt rätt håll. Just idag kändes det rätt segt ändå, men det kan vara för att jag hade vilodag igår också.

Imorgon är det race och då kvittar det vad man väger, vilken puls man har eller vilka watt man kan dra på angiven tid. Då är det först till mål som gäller! Ja, inte för att jag tror att jag kommer att vara först i mål. Men det är tävling osv...

Dags att duscha, packa in i bilen och dra iväg till dagis och sedan jobb!



Här är en video från Lidingöloppet 2017, imorgon kör vi igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar