2018-05-18

Ridtorsdag, Zwit-tävlande, övernattning i husvagnen och highligts (video) från Billingeracet!

Hej och god morgon, cykelvänner!

Vet inte riktigt var jag ska börja nu men vi kör väl igång med nuläget. Är hemma med febrig och snorig Frida, vård av barn alltså. Filip hade en rivig hals redan igår kväll och det var likadant i morse. Hoppas att dom kryar på sig. Ebbah och jag är dock fullt friska!

Igår var det ridtorsdag, tjejerna och jag fick spendera 90 minuter hos Falu Ridklubb:

Efter ridningen så åkte vi hem och åt mat. Jag körde kort därefter Zwift-race och höll på att få upp maten igen. Inte många minuter mellan middag och race är ju inte helt optimalt...

Nåväl, inte jättemånga med. Farten höjdes i en backe och vi blev mer eller mindre en och en framme i täten. Jag låg 2-3 sekunder bakom ledaren 9 minuter in i loppet och tänkte då att jag skulle göra en "kul grej". Det var att vänta in Schweizaren som låg trea och var kanske 7-8 sekunder efter mig. Planen var sedan att vi skulle köra tillsammans och hämta in ledaren som då skulle vara tröttare än jag. Bra plan!
Tyvärr var Schweizaren inte mycket till dragvilligt sällskap. Eller ja, han drog ju ibland men det var liksom ingen skjuts i åkningen och den ledande dansken bara utökade hela tiden. Efter drygt 18 minuters tävlande var vi 53 sekunder efter och jag stack iväg på egen hand. Jag lyckades få ner avståndet till 27-28 sekunder innan krafterna började sina. Fick ju tyvärr inse att loppet var kört och bara hålla någon slags lägstanivå in mot målet. Kom i mål efter 43:23 med 313 watt i snitt. Tvåa och 49 sekunder efter den segrande dansken. Hade ju kanske varit roligare att köra om segern...
Nåväl, tre Zwift-race på tre dagar och placeringarna 3-3-2 är ju ändå inte helt kasst.

Här bestämde jag mig för att försöka lämna Schweizaren bakom mig och jaga den bortflyende dansken istället.

Efter Zwiftandet så gick jag ut med Frida till husvagnen och nattade henne. Barnen hade nämligen önskat övernattning i husvagnen ganska länge och igår blev det av.
De äldre barnen sov gott hela natten men Frida (och jag) vaknade några gånger. Jag tyckte att hon var väldigt varm en av gångerna och på morgonen hade hon väldigt rosiga kinder. När vi kom in i huset igen så kollade jag om hon hade feber, vilket hon också hade.

Så nu är vi hemma. Jag har packat lite och tagit hand om disken. Senare idag så ska jag åka till Linda!

Om ni missade det igår så har jag lagt ut en video från hela loppet på Billingeracet. Kolla gärna den nedan. Några "highligts":
23:19, Emil Lindgren har punkterat och en lagkamrat stannar för att erbjuda sitt hjul.
37:02 jag avancerar inför en stig och sedan kommer Calle Friberg 10 sekunder senare med en offensiv omkörning in på nämnda stig. På samma stig tappar jag några placeringar då Calles tempo inte riktigt matchade min kapacitet.
51:32 Emil Lindgren passerar mig igen, på väg uppåt i fältet.
53:15 Några dåliga spårval och sedan får Jakob Björklund och jag konstatera att Emil försvinner...
58:14 Svänger in i Öglunda-backen. Jag tycker att jag gör en ganska bra backe, men kommer inte riktigt ifatt gruppen framför och får åka ensam ett tag..
1:08:00 Där har jag gett upp jakten på gruppen som legat ca: 10 sekunder framför och väntar istället in en trio som var ca: 10 sekunder bakom.
1:08:27 Hejar på Mattias Lundqvist som kommer upp med Albin Andersson och norske Odd Erlend Hansen Berg
1:13:10 Jag hejar på grabbarna och vi kommer ifatt gruppen framför.
1:20:20 Vi kommer till langningssträckan och "varvningen".
1:29:00 Avståndet till dom framför mig börjar bli långt...
1:30:00 Jag kommer ifatt igen.
1:33:29 Henrik Sparr har synpunkter på att jag och någon mer vill sitta på rulle. Samtidigt som jag har plockat fram reservbatteriet för att byta i kameran.
1:35:28 Batteribyte i kameran.
1:43:13 Jag ramlar nästan ut på asfalten då cykeln plötsligt får ett kast.
1:47:06 Isak Nordin vänder sig om, sedan pratar vi lite om att han vill att vi höjer farten så ingen ska komma ifatt oss.
1:49:45 Tunneln under riksväg 26.
1:55:10 Tvingas inse att jag inte orkar hänga med längre men ser dom framför mig i några minuter till...
2:31:55 Får sällskap av Fredrik Lagercrantz och Erik Åkessson.
2:33:20 Släpper Fredrik Lagercrantz och Erik Åkessson.
2:44:40 Blir passerad av norrmannen Knut Erik Nesteby.
2:52:00 Dags för Strupen!
2:58:07 Jag har gått i mål och får information om att det enligt nya regler inte längre är tillåtet att filma tävlingar.