Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2018-03-16

Föreläsning, försäkringskassan +ANNAT

Hej och god morgon! 

Vi börjar dagen med en påminnelse. Imorgon ska nämligen Linda föreläsa här i Falun. På Cykelköket, Slaggatan 37. 10:30-12:00. Kom gärna dit, kostar gratis men man kan nog köpa fika där efteråt om man vill.

Sen en snabb update kring mitt Försäkringskasseärende. Jag ringde sjukvården igår, talade med en man som var tvungen att prata med ett par kollegor innan han sedan ringde upp mig och gav mig svaret att dom inte kunde ända något i intyget och inte heller intyga att Frida varit sjuk efter besöket. Men dom sa också att försäkringskassans handläggare brukade ringa dom när det var frågor eller tveksamheter kring intygen.
Så jag ringde Försäkringskassan och pratade med en man där, mycket trevligare än den handläggare jag fått och pratat med tidigare. Även denna person behövde lägga på och prata med ett par kollegor innan han ringde upp och berättade att dom skulle ge mig avslag på halva min VAB-ansökan. Försäkringskassans handläggare ringer upp sjukvården om det är för sjukpenning, inte för VAB. 

Frida blev ju nämligen sjuk (inlagd 21:a till 22:a januari) så jag behövde vara hemma för Vård av barn mellan den 23:e januari och 1:a februari. Den 25:e var jag in till akuten med Frida och det har jag fått intyg på. Försäkringskassan räknar då Frida som frisk från den 26:e eftersom jag inte har något intyg som säger att hon var sjuk efter det. I normala fall så besöker man en vårdcentral med sitt sjuka barn och då har dom tydligen en annan rutin. Vi besökte akuten och genom detta har vi nu hamnat lite mellan stolarna. 

Så handläggaren sa att dom kommer ge mig VAB för 23-25:e januari men inte för perioden 26:e januari till 1:a februari. Men han bad mig överklaga det beslutet för dom behövde ett beslut i det här fallet så dom skulle veta hur dom ska agera framöver. Kul att vara så unik att det måste till en "dom" i ärendet för att Försäkringskassan ska räkna ut hur dom ska jobba. Trist att vara utan pengarna dock, men det kanske löser sig då.

Nog om Försäkringskassan, jag var också ut och fotade busshållplatser på min fritid igår. Här är Orrholmsvägen.

Vi var också på ridning. Mest Ebbah då, Frida och jag passade på att handla när Ebbah red.Efter ridningen blev det pannkakor!

Sedan mötte vi upp Linda på tåget. Frida och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar