Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2018-02-23

Stark som en björn, lätt som en fjäder!


Hej och god morgon!

Bilden ovan visar min viktkurva senaste tiden, från slutet av september kan man säga. Högsta toppen visade 71,8 den 19:e september. Idag vägde jag 66,8 efter en vilodag. Så jag är fem kilo lättare än just den dagen (men det var också en ovanligt hög topp). I slutet av september så slutade jag äta godis och då kan man se att jag gick ner en del i vikt. Jag tyckte dock att jag gick ner lite för mycket och lite för snabbt. Så i november så började jag äta godis igen. Från nyår så skärpte jag till mig lite när det kom till frossandet och sedan drygt två veckor så har jag en godispaus igen. Utöver att inte äta godis så försöker jag låta bli att frossa. Käkar inte tre portioner på lunchbuffén och äter inte tre bitar tårta när det bjuds och så vidare. Allt med siktet på att bli lätt som en fjäder och stark som en björn i sommar!

Så här lätt har jag inte varit sedan jag mådde kasst hösten -16. Då var jag bara lätt men inte alls stark. Jag har vägt mig hyfsat regelbundet och registrerat det på Garmin Connect sedan 11:e december 2012 och bortsett från hösten-16 så tog jag ny rekordnotering här om dagen. Nu är jag i närheten av mina personbästan när det kommer till watt, men med en lätt variant av kropp. Tror det kan vara min chans till att prestera något bättre i sommar än i fjol. Säsongen som var så vägde jag ca: 70 första halvan och ca: 69 andra halvan, om man ska höfta till det lite. Så med samma kraft men 2-3 kilo mindre i massa så borde det var något lättare att cykla fort i alla fall.

Fokus bör ju alltid vara på att bli så stark och snabb som möjligt, först när man liksom nått sitt bästa jag kan det vara dags att fundera på vad vågen visar. Eller som i mitt fall, när jag kanske till och med har peak:at och börjat backa i utveckling. Att gå ner i vikt är (i teorin) jättelätt, att göra det och behålla styrka är desto svårare. Så jag gör det under lång tid och med små steg. Funkar bra!

Alla som frågar mig om hur dom ska höja sina värden så säger jag alltid att fokus bör vara på att bli starkare och snabbare. Resten brukar liksom lösa sig. Det gäller att få ut max av kroppen.

Till denna säsong så ville jag försöka få bort monarkångesten, tyckte att jag började få bukt med den och sedan fann jag Zwift. Resten är historia. Nu är det kul med monark. Även om jag kör "vanliga" pass så blir dom roligare och ofta också med bättre kvalité på Zwift. Så det är också en positiv förändring i min träning.

Tyvärr har jag kanske inte tränat riktigt så mycket som jag hade önskat än så länge sedan nyår. Distanspassen har fått stå åt sidan, bortsett från förra veckan då jag plötsligt lyckades klämma in tre (!) sådana pass. Men hoppas givetvis att jag kan trappa upp träningen något nu närmare säsongen och därmed kanske bli ännu lite starkare.

Stark som en björn och lätt som en fjäder, det vore ju en grym kombination att gå in i nya säsongen med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar