Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2018-01-07

Winning on Zwift

Hej och god... eftermiddag?

Här bakas det och äts lite mellis vid köksbordet och jag tar tillfället i akt att blogga när övriga ändå gör annat. Har sedan igår hunnit med att träna i morse. Linda skulle ut en runda med Sara Penton och jag skulle köra något hårt. En snabb titt i Zwift-kalendern och jag hittade några olika race. Funderade väl egentligen på att köra något kuperat eftersom det är det jag gillar bäst. Men det fanns inga riktigt bra kuperade race i rätt tidslägen idag, så jag valde att köra ett plattare race.

Lite fix med cykeln, datorn och barnen innan jag kunde komma igång. Kom in i startfållan med 1.50 kvar, sprang då upp för att hämta en flaska vatten och ge några sista ord till barnen innan jag ilade ner igen. Med 20 sekunder kvar till start så började jag trampa och startade cykeldatorn. Uppvärmning är för fegisar.

Starten snabb som vanligt och där sorterade vi väl ner det 72 man stora fältet med samtliga klasser till en liten behagligare grupp på 20-25 cyklister. Jag såg direkt där att Puncheur var med på detta race också, kul!

Efter SM i Zwift igår så kände jag att jag borde ha gjort tävlingen hårdare än vad den blev. Men då hade jag väl dels respekt för distansen och även backen. Backen var ju nu kanske inte så himla superlång ändå, så lite mer eldande hade nog inte skadat. En annan sak jag tänkte på var att jag nu ville testa att attackera och själv göra tävlingen så hård som jag ville ha den. Måste ju lära mig mer om det här Zwiftandet och vad som krävs för att skapa attacker som får lucka och så vidare.

Efter 3.7 km kom första attacken och Puncheur var med på noterna.

Det blev tyvärr bara vi två, jag hade hoppats på att få med någon mer. Men sex sekunder fick vi i alla fall till den jagande klungan.

Vi blev först inhämtade av en galen dansk och sedan av gruppen. Även om det inte blev något som höll speciellt länge så hade vi nu fått en mindre grupp och lite tröttare ben. 11 cyklister. Hen till höger såg väldigt trött ut...

Totalt 31 kilometer skulle köras och tre varv. Puncheur och jag skrev lite till varandra när det gick lugnt igen och jag berättade att jag tänkte attackera igen på samma ställe när vi kom dit på varv två.

Å så på't igen. Denna gång fick vi med oss en japan också vilket underlättar något när man vill få till en bra lucka. Kanske inte just att han var japan. Men det är bättre med några cyklister än bara en duo.

Vi fick med oss en britt också och blev fyra. Ännu bättre!

Dansken kom ifatt oss också i slutet på varvet och vi blev fem cyklister som gick ut tillsammans på sista varvet, här med 14 sekunders lucka till övriga.

Vi såg till att hålla fart på gruppen så att inte dom jagande kom ifatt. På så vis kunde vi ju se till att det skulle handla om oss fem till avgörandet också. Dansken skickade i slutet på en monsterattack, jag gick upp och höjde farten så vi skulle komma ifatt och dansken var sedan som parkerad när vi blåste förbi honom. Med några få kilometer kvar så fanns en liten backe och där satte jag in en attack i vår kvartett, tryckte på över krönet och fick några sekunder,. Det blev fler sekunder och jag kände att det där skulle gå vägen.

Kunde slå av på slutet och njuta lite in mot målet.

Puncheur tog hand om andraplatsen bakom mig så det blev dubbelt svenskt idag.

Skoj att attackera och hålla på, jag gillar ju offensiv cykelåkning och hårda race. Kul också att vinna min andra seger på Zwift, givetvis. Loppet i sig blev inte så jättehårt, men det var med några högintensiva perioder i alla fall som sabbade benen lite.

Garmin-data kan ni hitta här: https://connect.garmin.com/modern/activity/2419161517

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar