Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2017-12-06

Tydligheten hos Försäkringskassan

Hej och god dag!

Hade lite problem (utan att det varit jag som gjort något fel) med att få ut ersättning för vård av barn i oktober och hade därför nyligen en del kontakt med Försäkringskassan. Totalt rörde det sig om fem arbetsdagar i oktober, så det var ju ett ganska stort ekonomiskt bortfall utan dessa pengar.

Handläggare utsedd av Försäkringskassan informerar mig om problemen via brev och anger sitt namn och telefonnummer för frågor eller kompletterande uppgifter. Har en telefonsvarare, men ringer inte upp trots att jag lämnat meddelande.

Så efter några dagar så jag ringer deras "vanliga" nummer istället.

Jag:
"Hej! Det är krångel med mitt VAB, kan du kolla på ärendet och kan pengarna betalas ut tidigare än precis innan jul?"
Handläggare 1:
"Du behöver komplettera med följande och jag ska se vad jag kan göra, lovar inget men det kan gå."

Jag ser till så att ärendet kompletteras och hör av mig igen dagen efter.

Jag:
"Hej! Det är krångel med mitt VAB, kan du kolla på ärendet som ska ha kompletterats och kan pengarna betalas ut tidigare än precis innan jul?"
Handläggare 2:
"Något har hänt med ärendet och jag ska kolla närmre på det och återkomma till dig. Det går absolut inte att få någon tidigare utbetalning. Vi måste följa vår process och våra rutiner"

Handläggare 2 återkommer efter några timmar:
"Hej! Vi kan inte se att ärendet har kompletterats, du får göra ett nytt försök och återkomma imorgon"
Jag:
"Jag ska göra mitt bästa, är det säkert att pengarna inte kan utbetalas tidigare? En handläggare jag pratade med före dig sa att det nog var möjligt."
Handläggare 2:
"Då hade den personen fel, pengarna kommer vid jul om ärendet kompletteras och om vi kunde ändra utbetalningsdatum så skulle vi inte göra annat än att ändra på folks utbetalningar hela dagarna."

Ny dag, ny handläggare. Nu ställde jag en mer öppen fråga om utbetalningen av pengarna.

Jag:
"Hej! Det är krångel med mitt VAB, kan du kolla på ärendet som ska ha kompletterats och när betalas pengarna ut?"
Handläggare 2:
"Vi har fått in kompletteringen och allt är klart, men vi hinner inte få ut pengarna till imorgon utan dom kommer nästa arbetsdag efter det."
Jag:
"Okej, tack så mycket för din hjälp!"


Stor organisation som säkert har ganska tydliga rutiner och processer. Lite kul då med tre helt skilda svar kring vad som gäller med utbetalning av pengar. Jag tycker sådant där är intressant och handläggarna gjorde nog bara det dom fått i uppgift att göra. Problemet var nog ovanför dessa handläggare, eller kanske i den interna kommunikationen. Pengarna kom mycket riktigt som utlovat, tack och lov...

2 kommentarer:

  1. Jag bytte från privata sektorn till Landstinget för 10 år sedan. Landstinget, kommunen och staten har mycket att lära av den privata sektorn. Det kommer inte bli någon ändring så länge inte ledningen vet vad standardiserat arbetssätt betyder.

    SvaraRadera
  2. Jag har rätt mycket samtal med olika instanser och myndigheter, ställer man sin fråga på rätt sätt så blir handläggningen därefter. Spela gärna lite dum så dom tycker synd om en istället för att skriva dom på näsan (fastän man VET att dom har fel), jag lyckas numera typ 99 ggr av 100 att få som jag vill :-)

    SvaraRadera