Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2017-09-07

Köpte en ny kamera i Luleå

Hej och god morgon från Luleå!

Befinner mig nu i Norrland på riktigt, nämligen i Luleå som sagt. Det finns ju de som tror att jag bor i Norrland och då bor jag ändå i Falun, Dalarna. Men Dalarna tillhör ju Svealand och vi är inte ens nära mitten av Sverige egentligen. Luleå ligger ungefär 82 mil från Falun om jag hade tagit bilen hit, eller runt 65 mil fågelvägen. Det är ganska långt det. Vi tog dock tåg från jobbet i Borlänge till Arlanda och sedan så flög vi hit. Väldigt smidigt och hela resan tog lite över fyra timmar från dörr till dörr. Det mest nordliga jag har varit i Sverige är nog annars Åre och det är ungefär i mitten av landet, så det här är ett överlägset personbästa.

Är här i tjänsten så det blir inga roliga äventyrsinlägg eller episka cykelpass. Men det går ju att skriva blogginlägg ändå.

Planet vi flög i igår, på Arlanda.

Luleås flygplats.

Grej of the day igår var annars att jag köpte mig en kamera. En kul grej i grejen är att senast jag var på tjänsteresa med övernattning så köpte jag min superfina systemkamera. Så det börjar bli en tradition det här med tjänsteresor och kameraköp.
Denna var dock begagnad i alla fall.

Linda och jag ska ju åka till Israel nästa vecka och då ska givetvis systemkameran, actionkameran och mobilkameran med. Har tänkt att jag kan ta med mobilen under tävlingen för att ta lite bilder från själva tävlingen också om tillfälle ges. Men mobilbilder är egentligen lite sådär och vi ska faktiskt skriva ett reportage därifrån och då kan ju lite vassare bilder vara bra också. Plus att det är alltid roligare att titta på bra bilder från ett fint minne än att titta på mindre bra bilder. Så jag har tänkt att det hade ju varit kul med en hyfsad kompaktkamera i ryggfickan på cykeltröjan. Jag hade ju en Panasonic Lumix LX5 i ett antal år som följt med mig på otaliga cykelpass, men den dog i Belgien förra året. Så i förrgår jag kollade lite på Facebook Marketplace, några köp och sälj-grupper i närområdet och liknande. Kollade dom stora hemelektronikkedjorna som finns i Falun och Borlänge utan att hitta något som både passade budget och var bra. Men så tänkte jag att jag också kunde kolla om det fanns någon kamera i Luleå till salu. Hittade en som låg över budget men som ändå verkade vara ett bra köp. Svarade på annonsen med något som kan liknas vid skambud (33% under angivet pris i annonsen) och att jag kunde hämta den dagen efter.

Fick svar igår morse att det gick bra och så kom säljaren förbi hotellet kort efter ankomst igår. Så nu är jag en kamera rikare!
Tog en bild utanför hotellet bara för att se så att kameran fungerade, solen går ner tidigt här uppe.

Kameran.

Vi ska nog kunna komma riktigt bra överens, min "nya" Leica och jag. Ska väl försöka testa den lite idag och se hur den fungerar. I det här inlägget så är dom två första bilderna från min mobil, den tredje från Leican och den sista är från min systemkamera. Bra bilder kan man ta med alla kameror, men det blir ju bättre bildkvalité med en finare kamera.

Vi har en ganska slö start på denna arbetsdagen, så jag får både vila ut, testa kameran och äta frukost i lugn och ro. Klockan nio börjar programmet med kaffe men det är först klockan tio som det startar på allvar. Imorgon efter lunch är det dags för hemfärd så jag hinner nog se mig omkring i centrum lite i alla fall innan vi ska åka hemåt.

Nu ska jag  gå och leka lite med min kamera, vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar