2017-08-31

Wattfest och mjölksyrachock på Le Peloton!

Hej och god morgon!

Dagens Le Peloton var säsongens sista landsvägs-Le Peloton, framöver blir det cross/MTB som gäller. Nu är det höst och det börjar nästan bli dags för lampor redan till nästa vecka.

Jag hade en natt med rätt risig/orolig sömn, Frida vaknade någon gång i natt också så när klockan ringde 05:20 så var det med rätt grusiga ögon som jag klev upp.
En lätt frukost med yoghurt och en Nocco för att bli pigg, stark och lätt. Toppade med en banan för att få något mer fast i magen också.

Mycket folk idag och även ett par nya ansikten. Kanske var det gratis gels/bars eller tårtan efteråt som lockade?

Sista biten upp på uppvärmningen och precis innan vi drog igång på allvar.

Första sträckan började lugnt men sedan tyckte jag att det eldades på riktigt bra. 48.3 i snitthastighet och helt fantastiska 363 watt. 175 i snittpuls också. Bra start!

Andra fartsträckan och jag försökte spräcka fältet lite. Jonas Pettersson och jag eldade på rätt bra men det var många som kunde hänga med. In i backen efter golfbanan fick jag håll och gick nätt och jämt med dom 7-8 i tätgruppen. Kunde dock ta några djupa andetag på toppen och började gå med runt igen utför mot slutet. 10 minuter med 47.2 km/h, 348 watt och 176 i snittpuls.

I vilan till tredje fartsträckan så försvann hållet. Tredje fartsträckan som också innehåller grusväg av för dagen varierad kvalité. Jag tyckte det rullade på bra in till gruset, benen var med mig och livet var på topp. Marcus Streijffert slirade lite i lösgruset i första motlutet och höjde pulsen en smula på oss bakom. Christian Hjelte fick en liten lucka vid bom-passagen, jag bryggade upp till honom i efterföljande motlut. En kort stund gick vi två runt där framme innan en kompetent trio med Jonas Pettersson, Jimmy Bodin och Robin Ström kom ifatt. Ut på asfalten så hade Jimmy droppat så nu var vi bara fyra. Mitt håll kom tillbaka i slutet av gruset, väldigt störande då jag inte riktigt kunde ta några djupa andetag och det blir så jobbigt att ta i. Hade ändå bra ben idag och kunde hålla lite fart. Vi var alla rätt stumma efter dom första två fartsträckorna och hårdkörningen på den tredje, så det var inget riktigt tryck i förningarna utan vi stumvispade mest runt.

På slutet så brukar Jonas höja farten i motlutet upp till Kvarnberget och det är ju jättejobbigt. När han drar typ 600-700 watt dom sista 500 meterna så blir det liksom jobbigt bara att åka med. Och ska man då ta sig förbi honom så lär man ju krydda wattsiffrorna till en rätt obekväm nivå. Jag gjorde ändå ett försök, för att sitta där bakom och låta honom leka på egen hand går ju inte för sig. Så jag kom upp jämsides, han höjde ytterligare och sedan blev det ett kort dragrace mellan oss två (803 watt..). Tyvärr gick jag förlorande ur den striden, men han fick i alla fall ta i ordentligt idag.
Sista fartsträckan med stumma ben gav 41.6 i snitthastighet, 311 snittwatt och en snittpuls på 172. Det ska ju också sägas att den var 22 minuter lång, så det blir ju inte riktigt samma möjlighet att maxa där.

389, 363 och 337 i normaliserad effekt, för er som gillar sådana siffror. Vill ni ha mer data så hittar ni passet här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1949329935
Jonas och Robin mår toppen direkt efter avslutad Le Peloton.

Det där var nog ett watt-rekord för mig på Le Peloton. Har inget excel-ark för att bevisa det, men det var bra siffror idag. Kom hem och mådde toppen, fick nästan kramp i vaden när jag skulle ge Frida en kram på dagis. Klockan sa 48 timmars återhämtning efter passet, så jag borde vara redo för rock n' roll på lördag igen. Brukar ju annars vila på torsdagar när jag tävlar på lördagar, men att missa Le Peloton kändes inte rätt. Dessutom så ska man ju prova nya saker för att uvecklas.

Fick precis ett mejl om att Leif Karlsson blivit ny generalsekreterare för Svenska cykelförbundet. Läs pressreleasen här: http://scf.se/forbundet/press/#/pressreleases/leif-karlsson-blir-ny-generalsekreterare-foer-svenska-cykelfoerbundet-2127729 Leif har varit med i styrelsen för förbundet men blir nu alltså generalsekreterare. Vi som läste annonsen för jobbet kände väl kanske att det var en väldigt speciell kravlista och att den kanske var skräddarsydd för en person. Leifs kompetens passade in som en pusselbit i den kravspecen så det är väl bara att gratulera!