Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2017-08-13

Lite blandat om Cykelvasan, damernas världscup i Vårgårda och att våra bästa cyklister inte kör VM

Hej och god kväll!

Har sett på SVT's sändning från Cykelvasan och ätit lite mat här hemma med barnen. Vet inte riktigt om sändningen ligger ute på nätet än, hittade den dock inte. Vill ni kolla på cykelsändningar från Cykelvasan så kan ni, så här i efterhand, kolla på deras egna livesändningar på Facebook.

________


Har ni förresten läst att Jenny Rissveds, Alexandra Engen och Ida Jansson inte tänker köra VM? Det är ju bara våra tre bästa cyklister så det är givetvis ett stort avbräck. Anledningen är att Svenska Cykelförbundet skrivit kontrakt med POC Sports gällande kläder, hjälmar och glasögon för landslaget. De tre proffs jag nyss nämnde har givetvis egna sponsorer som dom får betalt av och kan därför inte plötsligt slänga på sig egna grejer. Det är så det fungerar i cykelsporten och har väl gjort i nästan alla år.
Hur som helst, det finns två sidor på alla mynt. Jag tycker att tjejerna gör rätt och att det var dumt av SCF att skriva ett sådant kontrakt med POC. Jag tror att POC givetvis ville ta chansen att synas på landets allra bästa cyklister och även om "all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet" så tror jag inte att det var på detta sätt dom ville synas. Som en del i en infekterad debatt.
SCF drar sin sida av myntet här: http://scf.se/forbundet/fortydligande-kring-landslagsavtalen/
DT.se rapporterade om cyklisternas sida av myntet men dom har någon sådan där vidrig betallösning för att läsa artikeln, så ni får läsa SvD's artikel istället: https://www.svd.se/rissveds-avstar-fran-vm-efter-avtalsbrak
Oavsett vem som har rätt eller fel så finns det bara förlorare i detta. Släpp prestigen och gör det som är bäst för att vi ska få idrottare som kan prestera på topp i dom största cykeltävlingarna!

________

På Cykelvasan så var det ju rätt stimmigt i inledningen och en del vurpor, sånt är ju en del av sporten men det är liksom extra mycket i extra hög fart på Cykelvasan. Att folk väljer att pumpa lite extra luft i däcken är en anledning tror jag, såg många duktiga cyklister som hade svårt i kurvor på grus när dom nu hade sämre grepp. Dessutom finns ju ett stort antal cyklister som är duktiga på att köra rakt fram på asfalt som nu försöker köra MTB, dom är ju också ganska så svajiga i en del kurvor...
När det sedan går fortare än på vanliga MTB-tävlingar så är det klart att det blir lite annorlunda, svårt att träna på.

Jag körde för övrigt med min cykel i originalutförande. Många modifierar ju sina cyklar inför Cykelvasan just för att tävlingen är så lätt och snabb. Många har tidigare höjt på ögonbrynen över att jag kör 32-klinga och även jag var lite osäker inför loppet på om en 32:a skulle räcka till. Men jag kan helt ärligt säga att jag aldrig någonsin under loppet kände att min utväxling skulle vara någon begränsning. Så, sluta oroa er för utrustningen. Se bara till att ha bra grejer i bra skick, precis som inför vilken tävling som helst.

________

Idag kördes damernas världscup i Vårgårda. Jag såg mycket av det på SVT och om ni vill se det såhär i efterhand så kan ni göra det här: https://www.svtplay.se/video/14780344/cykel-varldscupen/cykel-varldscupen-vargarda-13-aug-09-30?start=auto&tab=senaste

_______

Har varit riktigt sliten idag. Har sovit dåligt i veckan och inför Cykelvasan, så jag tror att det är en hel del trötthet som talar också. Ska därför försöka få lite barn i säng nu så att jag själv kan knoppa hyfsat tidigt. Det gäller ju att återhämta sig också!

4 kommentarer:

  1. Är lite skoj att Lisa N körde på Poc i ITT i EM och hon är väl sponsrad av samma märke som Jenny?

    SvaraRadera
  2. Jenny är ju sponsrad av Scott och inte POC.

    SvaraRadera
  3. Det var det jag menade, att Lisa körde Poc trots att hon oxå är sponsrad av Scott.
    Förlåt om jag var otydlig.

    SvaraRadera
  4. Är du duktig på att cykla med hög kadens? Då du inte känner dig begränsad med 32klinga. Jag cyklade en halvtimme långsamare än dig och tyckte vid flera tillfällen att 34t vore gött.

    SvaraRadera