Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2017-04-12

MTB-O

Hej och god kväll!

Idag var det dags för det där cykeläventyret och det var, som rubriken redan skvallrat om, MTB-orientering. Linda berättade när hon skulle upp hit denna gång att hon skulle köra en MTB-orienteringstävling denna dag. Jag tänkte att det var väl kul att hon hittat något som hon ville hitta på lite på egen hand när hon var här. Gammal orienterare som hon är. Senare så förstod jag att jag skulle följa med dit. Jag tänkte som support/fotograf. När det började närma sig ännu mer så skulle jag på något vis också cykla, tänkte att jag kan väl typ hänga på henne, fota lite i farten och så där. Så för någon dag sedan så stod det klart att också jag skulle köra MTB-O som deltagare...

Ja, alltså senast jag hade med orientering att göra var i högstadiet så det var lite utanför komfortzonen detta, men tänkte väl att det kunde vara kul ändå att testa något nytt. Så jag lånade kompass, för det kunde tydligen vara bra att ha och så hämtade Linda mig efter jobbet idag. Tävlingen var en träningstävling i Leksand med start och mål utanför Tegera Arena. Anmälningsavgiften var en tjuga och jag fick låna ett kartställ att sätta på styret.

Man fick starta efter 17:30. man startar en och en och en minut efter att man fick kartan så kunde man starta. Kartan var mycket större än kartstället så jag fick vika den en del innan jag rullade iväg. Första kontrollen var typ 500 meter från starten, jag körde lite på måfå och redan där så hade Linda kört ifatt den minut hon startade efter mig. Jag plockade ur kartan från kartstället och höll den i handen till kontroll två och tre. Det gick betydligt lättare än att plocka i och ur kartan ur kartstället för att vika om kartan. Till kontroll två och tre så var det lite längre avstånd och enkel orientering så där körde jag nog ganska så bra. Kontroll fyra låg vid golfbanan och där fanns det en lite kortare väg men jag tog den större vägen i dom allra flesta fall för att inte köra fel. Irrade ändå lite innan jag kom fram. Där mötte jag Linda som återigen hade orienterat ifatt mig. Till kontroll fem var det inga konstigheter så dit klarade jag mig bra men till kontroll sex gjorde jag ett halvbra vägval och trodde dessutom att jag var rätt när jag i själva verket var fel. Fann mig dock ganska snabbt och lyckades hitta sexan ungefär samtidigt som Linda. Till kontroll sju var det snabbåkt så där fick jag lucka tidigt men även där så orienterade hon ifatt mig så vi kom till kontrollen samtidigt. Till kontroll åtta gick det också bra att hitta även om jag fortsatt tog säkra vägar framför att använda några orientering-skills. Nian såg på papperet ganska enkel ut men eftersom jag inte riktigt behärskar det här så bra så körde jag 250 meter rakt åt fanders på en stig. Jag är ändå nöjd med att jag fann mig så bra att jag så pass tidigt insåg att jag var på väg åt fanders så jag stannade, kollade kartan en gång till och insåg vart jag nog var. Vände om och hittade rätt. Kom till nian strax efter Linda. Mellan nian och tian så tog vi initialt lite olika vägval men jag kom ifatt henne och hittade tian strax före henne. Nu var det bara sista kontrollen kvar. Jag tänkte lite krångligare än nödvändigt så jag fick stanna till i en korsning och tänka om. Sedan var det full fart igen. Linda var mig hack i häl till sista kontrollen och in till mål som låg strax bredvid sista kontrollen. 

Linda - Henrik 1-0 när det kommer till MTB-O alltså! 

Kompassen använde jag mig aldrig av, man skulle kunna kalla mitt upplägg för fulorientering där jag gick mer på förmågan att transportera mig snabbt, än förmågan att läsa kartan. Dessutom så har ju jag cyklat igenom området som banan gick på flera gånger. Inte så att jag kunde alla vägar mellan kontrollerna, men jag visste liksom ungefär vart jag var hela tiden vilket givetvis var till stor fördel. Linda som väl typ aldrig har varit i Leksand fick ju orientera sig fram i större utsträckning. Hade man slängt ut mig i en skog någonstans där jag aldrig varit innan och orienteringen varit svårare så hade dom nog fått ordna med skallgångskedja för att hitta mig igen. 
Jag hade riktigt roligt även om jag kanske inte kommer påbörja en karriär som MTB-orienterare! 
Kartan.

Hur jag cyklade:

Bra pass ändå och nu laddar vi om inför morgondagens Le Peloton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar