Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2017-03-30

Säsongspremiär?!

Hej cykelvänner!

God förmiddag på er alla, hoppas att ni har en bra dag och att ni fått sova gott. Min rygg spökar fortfarande, men det är inte riktigt lika illa som igår. Jag slapp till exempel krypa iväg från sovrummet för att väcka barnen. Men nu behöver det ju bli riktigt bra riktigt snabbt. Imorgon är sista chansen att köra Kompiskampen, bara en sådan sak... Sedan så ska vi ju till Legoland i helgen och det vore ju skoj att få kunna röra sig mer obehindrat där.

När jag coachar andra så ser jag ju att tävlingspremiären närmar sig och träningen läggs upp därefter. Men för egen del så har jag inte lagt upp någon plan mot tävlingspremiären än. Det är dags nu! Satt och funderade lite på min tävlingspremiär igår nämligen och då funderade jag lite på när och var den ska ske. Jag har ju varit till Danmark och kört ett mindre race, men var/när/hur blir den svenska premiären?!
Två år i rad så har jag satsat på Långlopp i allmänhet och Långloppscupen i synnerhet. Detta år blir inget undantag så jag blickar framåt mot Billingeracet, ett av mina absoluta favoritlopp och första deltävlingen i Långloppscupen. Men jag tycker det är skönt att ha kört något lopp innan också och två år i rad så har jag förberett mig genom att köra Lidingöloppet MTB veckan innan. Har fått en inbjudan om att komma dit i år igen, så det är faktiskt det enda lopp jag är anmäld till än så länge. Men det skulle nog vara kul om jag hann med något mer lopp innan Billingeracet, kanske Kolmårdsbiken som jag bara kört en gång tidigare? Klippingracet XCO såg så roligt ut förra året när jag var där och tittade. Det är ju visserligen inte långlopp, men bra träning att köra XC i tävlingsfart.

Det finns ju några lopp att använda för att slipa på och testa formen inför Långloppscupens deltävlingar. Ni får inte glömma att vi rundar av maj månad med Långa Lugnet här i Falun. Då ska det bli åka av!

Bild från Lidinglöloppet MTB i fjol, foto: Lina Börjes. Då med dåliga ben.

Bild från Billingeracet i fjol, foto: Anders Almhed. Då med favoritvädret blött och kallt samt med bra ben och bäst genomförda Billingeracet någonsin för min del.

En vecka mellan loppen men med helt olika upplevelser av hur kroppen fungerade. Jag kan "offra" vissa tävlingar för att använda dom för att slipa på formen. Det kan vara rätt tungt att köra igenom tävlingar med en kropp som inte presterar på topp, men om planen är att prestera på topp en annan gång och planen då är att ha grisben veckan innan så får det vara så. Det gäller bara att påminna sig om det när man underpresterar, att det finns en plan..

När ska du göra tävlingspremiär och hur lägger du upp din träning nu inför säsongens alla viktiga loppe? Skriv en kommentar i bloggen!

8 kommentarer:

  1. Jag funderar på Dalsland XC som ligger i slutet på april. Då är jag nyss hemkommen från 11 dagar på Mallis, med förhoppningsvis någon typ av form...eller så kommer jag bara vara helt trasig. Det blir i sådana fall premiär för mig på det loppet och det är ju alltid kul att testa nya banor

    SvaraRadera
  2. Kör kolmårdsbiken Henrik,den är kul och teknisk.
    Jag har inte bestämt mig än, ska köra mitt första lvg lopp i uppsala för att testa racern innan vättern. Missar då Billinge men ska försöka köra resten i långloppscupen samt Lidingö igen. Kör hårt så ses vi säkert på tävlingarna ����

    SvaraRadera
  3. Tänkte köra Lidingö jag med. Kör på som vanligt, det vill säga helt planlöst ;-) åker du dit dan före eller samma dag?

    SvaraRadera
  4. För min del blir det premiär på Billingeracet i år, och dessutom första året i tävlingsklass H40. Har bara kört som motionär ett år i Långloppscupen, körde då 6 lopp av 9 stycken. Så i år 2017 blir det bli spännande och se hur man ligger till där. Har träna på bra under vintern, så det känns bra. Men målet är ju naturligtvis att inte komma sist i H40 då det är tävlingspremiär för mig.

    SvaraRadera
  5. Själv blir det finnmarksturen och bergslagsloppet detta år, och självklart en massa träning😋

    SvaraRadera
  6. Hur är det och köra långloppscupen på HT ?
    Funderar själv att gå från FS til HT och undrar om kommer ångra sig.
    Är det något du saknar eller känner ger mer med HT ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är bra. En HT svarar direkt, är lätt och jag gillar hur den beter sig. Långloppsbanor är också mestadels väldigt lätta, så en HT gör sällan bort sig.

      Radera
  7. Efter Billingeracet tar du ju http://skandisloppet.com/pearl-izumi-mtb-tavling/ på vägen hem.

    SvaraRadera