Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-08-02

Pangpass


Igår skrev jag om ett pisspass och nu skriver jag om ett pangpass. Fick för mig att jag ville köra korta intervaller på stig. Alltid bra för något. Tänkte mig ca: 2 minuter på stig och sedan rulla typ en minut på grusväg. Funderade därför ett tag i förmiddags vart jag skulle kunna få till en sådan slinga och kom sedan att tänka på Gamla Berget där jag växte upp. I dom skogarna började jag mitt MTB-cyklande och runt fårhagen fanns en ganska perfekt slinga. Tekniskt utmanande på sina håll och framförallt ett varv med mestadels stig och en kortare bit grusväg.
Nu tog stigen lite längre tid än jag trodde (2:40-2:50) så istället för tänkta 10 intervaller så körde jag 8. Eftersom mörkret kastade sig över skogen på slutet så var det nog lika bra det, även om det fanns pang i benen för fler intervaller.

Stigen börjar uppför på en typisk "långloppsstig", bred och tekniskt lätt. Sedan svänger jag av på en mindre stig som snart går utför bland stenar och fler stenar. Några rötter försöker skicka en åt fel håll och det kommer fler stenar. Ett tag är det så mycket sten att man bara åker på stenar och nuddar aldrig marken. Ni vet leken, inte nudda mark? Sedan bär det av uppför igen i en kort men brant backe. Lättaste växlarna och gnugga hela vägen upp. Sedan svagt utför på snabb stig. Ut ur skogen och bromsa ner farten på grusvägen för att få lite extra vila. Skönt och varierat attackvarv. Snitthastigheten blev mellan 15 och 16 kilometer i timmen i intervallerna, så det är inget snabbt varv.

Eftersom jag kände mig sliten och seg på mitt pisspass så borde det ju ha känts ännu värre igår. Men, jag väger ju mig varje dag och såg att jag tappat en del i vikt inför mitt pisspass. Åt knappt något efter mitt backpass med Boddan så jag var väl helt enkelt låg på energi under pisspasset. Till gårdagens pass så hade jag gått upp det jag tidigare gått ner, så nu var det nog bättre balans i energidepåerna och jag hade inga problem att pressa mig.

Kom hem, tvättade cykeln och kände mig skitnöjd med min timme på cykelsadeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar