2015-07-14

Episk tur i Sälenfjällen

Hej vänner!

Nu är jag hemma igen. Tänkte bara skriva lite om gårdagens episka fjälltur innan jag stupar i sängen. Innan jag begav mig ut så hade jag hört mig för om var jag skulle cykla och de flesta tipsade om Rörbäcksnäs. Jag var dock lite mer sugen på äventyrscykling och att se sånt som inte alla andra ser när de cyklar där uppe i fjällvärlden.
Så jag började kika på Strava och i Garmin Connect för att se var andra hade cyklat. Hittade dock inget riktigt klockrent så jag började kika på kartor istället för att hitta på något eget. Fick dock ett problem i att jag inte visste hur jag skulle få min tänkta rutt till min Garmin. Garmin Connet visar ju bara vägar och även om det går att frihandsrita så skulle det bli alldeles för svårt och fel. Så jag frågade på sociala medier och Hasses tips var det jag använde mig av. I plotaroute så fanns en hel del stigar med även om inte allt fanns, så tack vare den och lite frihandsritande så fick jag ner rundan jag ville köra. Det gick dessutom att överföra filen direkt från hemsidan till min Garmin Edge 810.

Sedan var det bara att bege sig av. Började med att stjäla ett KOM uppför grusvägen i Gustavsbacken. Alltid skönt att börja en långrunda i fjällen med 10 minuter backe i full fart. Sedan började äventyret och ganska snart upphörde den grusade stigen och det blev sten. Kände ganska omgående att grövre däck skulle vara att föredra för ofta var det bara sten som man cyklade på och det var inga rundade stenar utan det var riktigt vassa rackare. Första checkpointen var Hemfjällsstugan och dit gick det ju bra, sedan uppför Mellanfjället. Sten som bara den och två kortare partier fick jag hoppa av cykeln och springa några meter. Körde försiktigt utför för att inte punktera men lyckades ändå. Stannade och tänkte först att det var skönt att det inte var så mycket mygg, sedan fick dom korn på mig så jag fick laga punktering samtidigt som jag tog en powerwalk. Efter Mellanfjället (910 möh) så gick jag direkt in i backen upp till Storfjället (924 möh). Från Storfjället så var planen att ta mig upp på Östra Kalven, men jag missade den tänkta stigen upp (eller så fanns den inte för jag såg inte heller stigen som jag skulle ha kommit ner på lite senare. Istället blev det raka vägen till Kvillkojan.
Den utförslöpan när den gick utför i skogen på stenar var rätt jobbig för både armar och ben, trots att jag inte tog i. Men lång tid i stående ställning med svängande, bromsande och parerande blev drygt.
Från Kvillkojan så tog jag mig upp till Hundfjället, dagens högsta och sista punkt (925 möh). Innan sista backen började så lyckades jag punktera för andra gången...

Planen från början var egentligen att cykla upp på fler fjäll men eftersom det gick så sakta på stenar, i lera och på ännu mer stenar så blev det asfaltsvägen hem efter Hundfjället. Hade en snitthastighet på ca: 10 km/h när jag nådde sista toppen!
Rundan är väl inget för nybörjare direkt utan det krävdes en hel del styrka och teknik för att överhuvudtaget ta mig fram långa stunder. Härligt dock med långa klättringar där det inte bara var att sitta och trampa utan jag var tvungen att vara aktiv med hela kroppen och stå upp för att besegra alla stenar som jag cyklade fram på.

Fantastiska vyer, härlig miljö och det här med berg kan jag inte få för mycket av. Jag borde bo närmre berg.

Några bilder:
Det började lätt och fint.

På väg till Hemfjällskojan så blev det snabbt värre. Fortfarande fint dock!

På väg uppför Mellanfjället så blev det ett stopp för en regnbågsselfie! Jag försökte att inte se ansträngd ut, det gick väl sådär.

Utför nyss nämna fjäll så kom turens första punktering och i däcket låg en korall som bevis på en tidigare punktering som tätats av tätningsvätskan.

Utför Storfjället.

Ett tips som inte alla känner till men som är bra för att rädda många telefonsamtal hem för hämtning med bil. När man får fler punkteringar än man har reservslangar med sig på turen så hittar man hålet, biter/sliter/skär av slangen där hålet är och så knyter man ihop slangen igen. Jättehårt. Man kan också ha lite sportdryck, kåda eller annat kladdigt i öppningarna för att det ska täta lite extra.
Den här lagningen tog mig dock hem och jag cyklade faktiskt 4 timmar på det idag också.

Skogen glesar ur på väg uppför Hundfjället.
'
Här kände jag mig toppen!

Sista utsikten på detta pass.

Egentligen så borde man bo någon vecka där och cykla mer, längre och högre. Utforska så mycket som möjligt, bli myggbiten och punktera tusen gånger. Skitkul och svinvackert, det där var riktig MTB det!