Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-06-14

Vätternrundan med rekordgruppen Team Bianchi - Tre Berg

Hej!

Jag fattade ju att det där skulle bli tufft för mig. För tufft. Det skulle ju krävas ett mirakel om jag skulle hänga med runt och en veckas förkylning förbättrade ju inte direkt mina odds..

Alexander Gingsjö med sin Bianchi Oltre. Notera 55-klingan...

Marcus Tafjord på Skip Nutrition går igenom energiintaget för rekordförsöket.

Ja, som sagt. Jag fattade ju att det här var ett eller ett par steg över min förmåga, men ändå kul att få starta med gänget, känna på vad som krävs och samtidigt få ett riktigt bra träningspass.

Tyvärr så blåste det från sidan eller snett framifrån. Så även när man satt bakom den grupp som jobbade i spets så fick man inget riktigt bra skydd. Detta gjorde att även cyklisterna bakom den "motor" som arbetade fick gå runt i ett lagtempo bakom lagtempot. Tänket med motorer är något jag förespråkat tidigare år och jag tror att det skulle ha fungerat ännu bättre om det inte blåst från sidan. Varje motor i vårt gäng hade en lagledare som såg till att allt flöt på bra. När folk droppade ur sitt lagtempo så såg lagledarna till att det kom dit ersättare.

Mina ben kändes faktiskt jättebra även om pulsen var hög, hög puls var ändå lite väntat med tanke på all vila som jag ägnat mig åt.
När det var dags för vårt gäng att jobba i spets så hade jag inga problem att orka med vår tid i täten. Dock hade vi kortat ner den till 20 minuter för att få upp intensiteten. När så grupp 1 gick upp igen så skickades det på rejält och nu var pulsen fortfarande hög, trots att jag satt i gruppen bakom den arbetande motorn. Fattade att det nog var början på slutet då det inte ens blev någon återhämtning att tala om när jag skulle återhämta mig.

På väg upp för någon backe.

När grupp 1 hade kört hårt i 20 minter så var det dags för oss igen och jag gick med. Nu var det dock plötsligt väldigt jobbigt att gå upp i spets och förbi. Jag tog ändå några förningar där pulsen var en bit över 180 och jag blev tvärstum varje gång i spets. Sa till gruppledaren att jag var för trött och backade baka tillsammans med en annan stum stackare.

Satte mig bakom en stund för att återhämta mig, men jag hade gått på för hårt och när man sprängt benen så är det faktiskt rätt jobbigt även att "bara åka med". Så efter några minuter så droppade jag och ett par andra cyklister.

Hejdå kompisar!

Min tid med gruppen resulterade i följande data:
Tid: 1.57.22
Distans: 86.1 km
Snitthastighet: 44.0 km/h
Snitt/maxpuls: 169/185
Snittemperatur: 25.7

Jag väntade in Conti Test Team som hade startat två minuter efter oss och sedan åkte jag med dom till Karlsborg. Där fick jag ont i magen och mådde illa. Cyklade en stund ensam och stannade i Sub-depån. När det värsta gått över så började jag så sakta rulla i hopp om att hitta en service-bil att åka till målet med.

När de vänliga herrarna lastade på cykeln så sa de att de bara kör till nästa depå och så får jag försöka hitta någon att åka med därifrån, "annars är det bara 7 mil kvar då så du kan ju testa att cykla"...

När jag kom dit så var det soptomt på bilar så jag började cykla igen. Magen hade blivit lite bättre. Tänkte att om jag cyklar mot Askersund så jag kommer till vägen mot Motala så kunde jag lifta med vem som helst. Att bli skjutsad från en kontroll till en annan kunde ju ta hur lång tid som helst och jag ville ju helst till målet snabbt.
Det kom en snabbgrupp med många Värnamo-cyklister, en del Conti-cyklister och ett gäng norrmän. Så jag hängde på dom. Insåg ganska snabbt att det nog skulle gå snabbare att åka med dom i ca: 40 km/h istället för att försöka ta mig fram med hjälp av andra. Magen var nu också bra igen.

Snabbare än Vätternrundans egna service-fordon.

Jag ångrar givetvis nu i efterhand att jag bröt. Men jag trodde det skulle gå ganska smidigt att ta mig till målet med arrangörens hjälp och att cykla och må illa var ju ingen fest. Nu cyklade jag istället 282 kilometer av dom 297 och jag kan nästan lova er att det hade gått fortare att cykla hela vägen än att åka bil en bit.
Som ni kan se så cyklade jag nästan runt hela sjön...

Team Bianchi - Tre Berg lyckades att slå rekordet med fyra minuter och det nya rekordet ligger nu på 6.33!

Rekordhållarna på Vätternrundan är:
Alexander Wetterhall Team Tre Berg-Bianchi
Alexander Gingsjö Team Tre Berg-Bianchi - STRAVA-data
Niklas Gustavsson Team Tre Berg-Bianchi
Kim Magnusson Team Tre Berg-Bianchi - STRAVA-data
Marcus Fåglum Team Tre Berg-Bianchi - STRAVA-data
Joakim Åleheim Cykologen CK
Christofer Stevenson Motala AIF STRAVA-data
Rasmus Mikiver CK Hymer STRAVA-data

Det var kul att få vara med, jag tog mina förningar och fegade inte men nu säger jag: Aldrig mer!

1 kommentar:

  1. Äh, du kan väl hänga på en väl sammansatt grupp nästa år, på för dig måttliga sub 8? ��

    SvaraRadera