Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-06-09

Det ska cyklas rekordfort runt Vätternrundan 2015

Bild från en av mina tre rundor med Conti Test Team.

På lördag klockan 12 så startar ett gäng som ska slå rekordet på 6:37:09. Det är Team Tre Berg assisterade av ett tiotal andra tappra cyklister som tillsammans ska förbättra rekordtiden från 2013. Jag är en av de tappra. Eller vad man ska kalla det... Jag skrev ju tidigare i våras om att jag skulle cykla Vätternrundan i en sub-grupp och det är alltså årets snabbaste grupp som gäller. 
Av allt tufft och grisigt som jag tänkt utsätta mig för denna säsong så måste detta ändå vara det jobbigaste. Vis av mina tidigare snabbrundor med Conti Test Team så vet jag ju hur fruktansvärt jobbigt det är att plåga sig i dryga sju timmar. Ska jag se det positivt så blir det här åtminstone en halvtimme kortare plåga.
Utöver Team Tre Berg så ska också cyklister som Johan Landström, Jakob Södergrann, Christofer Stevenson och Edvard Wendelin vara med och förstärka.

Det blir ju liksom ingen hemlighet att jag blir ett av de svagare korten i laguppställningen, vilket gör det till en extra utmaning för mig. Att köra lagtempo i 46 km/h med Sveriges tempostarkaste cyklister i drygt sex och en halv timme, det kräver sina watt det. Jag lär nog börja kolhydratladda redan nu!

Så här ser Team Tre Bergs pressrelease ut:
Rekordförsök på Vätternrundan
I år firar Sveriges största varumärke inom motionscykel 50 år - Vätternrundan.

Under fem decennier har cyklister antagit utmaningen att cykla runt vår näst största sjö och numera är det cirka 20000 deltagare som väljer att cykla de 30 milen. På senare tid har har det även växt fram ett intresse av att genomföra de 30 milen på rekordtid.

Jakten började egentligen på allvar när Team Cykelcity 2011 gjorde en stor satsning på att cykla de 30 milen under 7h. Det fanns cyklister som klarat detta tidigare, Fåglumbröderna cyklade på fantastiska 6:42, men då hade loppet en annan bansträckning och proffset Francesco Mosers team cyklade redan på 70-talet runt sjön på 6.23 - men då med hjälp av vinddraget bakom en bil.

Med sina 6.52 satte Team Cykelcity 2011 ett nytt officiellt rekord runt Vättern. Detta slogs redan 2012 av Team Ride of Hope med tiden 6:37.56. 2013 samlade sedan Mattias Reck ihop några av Sveriges starkaste cyklister och utmanade försöket. Det slogs och det nuvarande rekordet lyder 6:37:09.

I år satsar gruppen Bianchi-Tre Berg på att slå detta rekord. Tre Berg är ett stort nytt projekt inom Svensk cykel. Med en storsatsning på såväl ett nytt tävlings- och motionslopp som skapandet av Sveriges enda professionella cykellag för herrar, Team Tre Berg-Bianchi, har Tre Berg på kort tid etablerat sig och visat att man är en aktör som har kommit för att stanna.

Förutom Team Tre Berg-Bianchis tio cyklister består gruppen av ytterligare cirka 10 starka deltagare som alla är fast beslutna att genomföra de 30 milen snabbare än de 6:37.09 som tidigare gjorts.
SVT gjorde ett reportage i helgen och det kan ni se här: http://www.svt.se/sport/hitmakaren-och-de-nya-faglumbroderna

5 kommentarer:

  1. Skithäftigt! Hoppas ni lyckas, eller jag VET att ni lyckas :D

    SvaraRadera
  2. Lycka till!! Det förklarar varför du velat pressa Watt så hårt under våren...:-)

    SvaraRadera
  3. Häftigt, det hade man velat prova:-) Lycka till!!

    SvaraRadera
  4. Att köra SUB7 är så 2011...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, SUB6:30 känns mycket mer fräscht.

      Radera