Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-02-25

Det mentala som gav nytt pers i kompiskampen


Hej!

Idrottspsykologi och det mentala spelet är ju något som jag tycker är väldigt intressant. Tänkte lite extra på det efter att jag tog sådant fint personbästa på 20 minuter här om dagen. Tänkte därför lista lite vad jag gjorde för att mentalt vara på topp när rekordet skulle tas.

För det första så har jag givetvis kunnat träna på bra ett tag. Utan träning inga rekord. Egentligen sedan slutet på december även om jag hade ett "bli pappa igen"-avbrott i början av december. Men att kunna träna bra ger ju inte bara en stabil fysik, det ger ju också ett ökat självförtroende = bra för den mentala styrkan.

1. Stärkt självförtroende genom tre månader då jag fått vara frisk och kunnat träna på bra.
2. Med tre kompiskampen i ryggen denna vinter så vet jag nu vad jag ger mig in på när jag sätter mig på testcykeln. Det är inte nytt, det är inte ovant och det är inte farligt. Jag är trygg i kompiskampen och det gör det lättare att prestera än om jag skulle oroa mig för hur det känns att ta i under 20 minuter.
3. Jag gick in för att inte bara tangera, eller marginellt höja rekordet. Inställningen var en all-in kross. Bära eller brista. Mentalt var det alltså inte bara en vanlig träning, utan det var en insats utöver det vanliga.
4. Jag satte ihop en spellista med låtar som skulle göra mig motiverad och stark. Med den inställningen så räcker det ju med att höra musiken för att veta att jag ska agera motiverad och stark när jag hör den.
5. Jag tog på mig fina kläder. Fina kläder indikerar att jag tar det på allvar och att se snygg och fräsch ut stärker ju allt som oftast självförtroendet. Jag brukar då och då lyxa till det inför tävlingar just för att ge mig själv den triggern att det är fest och dags att prestera.
6. Jag öppnade min tjuga offensivt, ska det vara kross så ska det. En viktig signal till mig själv att det var dags att leverera.

Ladda med en bra fysisk grund och sedan är det bara att lägga lite mental topping uppe på så blir det bra. Har flera gånger kört mentala toppningar inför tävlingar där jag vill prestera lite extra.

1 kommentar:

  1. Riktigt bra tips. Det mentala betyder så mycket. Jag har gått in i den där kampen med negativa tankar och det har ju inte gått så vidare bra. Nästa tillfälle ska jag både tänka att krossa och hitta en bra spellista som lyfter mig!

    SvaraRadera