Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-06-05

Effekt kontra puls och tempopendling

Så här kan en kallstart se ut 06:15 på morgonen. Som ni ser så hamnar effekten omgående där den ska, men pulsen tar åtminstone elva minuter på sig att hamna rätt.

Körde väl en tempopendling idag för att få till lite diamanter i pangpangbenen. Inga vidare siffror, men det är ju så det ska vara i början, nu kommer det bli fler tempopendlingar framöver och då ska jag väl åtminstone nå över 300 snittwatt i ett tidigt skede. Helst på nästa försök då morgonens effektdata inte var speciellt rolig att titta på.

Jag hade kollat på väderprognosen igår kväll och då såg det ut att vara molnigt på morgonen och att det skulle spricka upp under eftermiddagen, så jag klädde mig för att kunna njuta i eftermiddag och inte bli överhettad i morse. Nu blev det istället blött på eftermiddagen, men inte så mycket uppifrån ändå tack och lov.

Tempopendling började jag med sommaren 2010. Då hade jag lagt av med elitsatsandet hösten 2009 och sedan bara motionerat fram till sommaren. Men så den 1:a juli började jag jobba på husfabrik i Borlänge och en kompis och jag cyklade till och från jobbet. Varannan vecka så började vi 05:15 därborta och kompisen var ofta sen, så det blev mycket cykling i full fart på väg till jobbet. På lite drygt en och en halv månad gick jag från pissform till riktigt grym form på Finnmarksturen, kanske min starkaste känsla någonsin i det loppet. Nu för tiden har jag inte riktigt samma möjlighet att cykla till och från jobbet och dessutom har jag ju flextid så det är aldrig bråttom till jobbet på samma vis som det var då. Men nu finns ju effektmätare, Garmin Connect och Virtual Racer där man med cykeldatorn kan tävla mot sina tidigare prestationer. Så det ska nog gå att trissa lite ändå. Dessutom är jag ju i mycket bättre form nu än juli 2010 så jag behöver bara lite grädde på moset och behöver inte starta från noll.

Svettkeps efter morgonens tempopendling.

Lite siffror
Distans: 28,44 km
Tid: 46:55
Medelfart: 36,4 km/h
Maxfart: 60,4 km/h
Medelpuls: 169 slag/min
Maxpuls: 181 slag/min
Medelkraft: 285 W
Max kraft: 784 W
Max Avg Power (20 min): 296 W
Balans höger/vänster: 54/46 %
Normalized Power (NP): 291 W
Medelkadens: 87 varv/min
Maxkadens: 113 varv/min
Medeltemperatur: 11,7 °C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar