Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-06-09

Crosspass

Öj!

Igår tvättade jag ju crossarna och det var väl så trevligt. Det var faktiskt så pass trevligt att jag bestämde mig för att skruva ihop min Bianchi Cavaria, alltså snabbcrossen, för ett kvällspass. Bortsett från vintercyklingen så har jag ju hållit mig på vägen hela 2014 även om jag känt mig lockad till skogen. Det är ju så trevligt med skogscykling och duktig cyklist blir man också. Det började med den närmsta stigen jag hade och det var ju lite av ett misstag eftersom den var rätt så jäkla elak med mängder med stenar. Efter några minuter hade jag tagit mig ut på riksvägen och då fick jag försöka vänja mig med att däcken inte riktigt var stenhårda med sina 2 bar i tuberna. Det svajade rätt friskt jämfört med vad jag är van vid.
Mer ovana kom sedan till ytan då jag cyklade på grusvägar där jag inte riktigt visste hur fort det gick att köra när det svängde, men allt eftersom så kom jag in i det mer. Jag letade mig bort till Törnbergs väg och körde första sektionen, fast "baklänges". För att göra lite allvar av detta "testa cykeln"-pass så sprätte jag till på baksidan av Norlingberg och fick en helstum fyraminutare.

Hittade denna kompis på benet när jag slet mig igenom första stigpartiet. Kändes sådär skoj att köra med Garmin Vector när man riskerade att slakta pedalerna i varannan sten ungefär. Det blev någon meter promenad i racerskor också... MTB-pedaler känns nu helrätt till cross.

På skogsvägarna hade jag det lite lättare och kunde sprätta till lite då och då.

Den mesta tiden spenderades med att fundera på inställningarna på cykeln, hur tekniken tycks försvinna snabbt om man låter bli att cykla utanför asfalten och vilka kul rundor/projekt jag kan genomföra på crossen...

Det dröjer nog inte speciellt länge innan jag är utanför asfalten igen och cyklar, för det här var ju bamseskoj!

Data från passet kan ni hitta här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar