2013-10-05

Fyra timmar cykling och tvåa på Hackmora MTB-Uphill - resultat och bilder

Hej och god kväll!

Idag cyklade jag ut till Perhansbodarna, körde Hackmora MTB-Uphill och cyklade hem igen. Totalt blev det över fyra timmar och efter 3½ blev det riktigt jobbigt. Benen annars pigga på väg ut.

Själva loppet inledde med ca: 5 km ganska platt med start på asfalt, sedan in på en bred stig innan en ganska lång grusväg tog vid. Sedan in på lite stig igen och över en äng innan vi gick in i backen och den klassiska Bergsloppsbacken. När vi gick in i backen så var jag fyra. Tänkte att det var ganska lagom och ungefär där jag hörde hemma. Väl inne i första branten på bred stig så kände jag att jag nog hade mer i mig än trean i loppet så jag lyckades passera honom. Även tvåan pep jag förbi men då hade ettan redan fått en liten lucka. Den luckan höll sig genom första skogspartiet. Ut på grusvägen så ville jag inte förta mig utan snabbt hitta min rytm och hoppas att den var bättre än ettans rytm. Ettan var själv, jag var själv men bakom mig närmade sig en grupp. Eftersom jag inte tog in något på den branta grusvägen så tänkte jag att det får bli i det avslutande skogspartiet som jag har min chans. Den första uppförsstigen gick ju bra. Väl inne i skogen plockade jag in en del, närmade mig ettan och de bakom försvann längre bort. Tyvärr gick jag ju hela tiden på rött och det fanns aldrig en extra växel att öka med. När jag var som närmast var när vi gick in i sista branten. Kanske hade han åkt kontrollerat och kunde öka igen, eller så tjänade man bara en del på att springa. För där inne i skogen sprang han upp. Det var han inte ensam om. Vi var faktiskt bara två stycken som cyklade hela vägen upp, övriga fick hoppa av och springa. När jag kände att jag inte skulle kunna gå ikapp och förbi så slog jag faktiskt av lite för att kunna cykla hela vägen upp. Det var ju lugnt bakåt. Jag blev tvåa och var lite överraskad över att det ändå gått så bra. Samtidigt surt att inte vinna givetvis. Mycket vill ha mer, men jag fick ändå ett kvitto på att jag ligger hyfsat bra till ändå.
Stefan som vann idag var tia på Engelbrektsturen tidigare i år, så han är verkligen duktig på MTB.

Resultat herrklassen:

2 Stenberg Emma Falu CK 28:21 03:16
3 Svensson Kristin Falu CK 30:14 05:09

Här hittar ni alla resultat från Hackmora MTB-Uphill

Denna bild har Niclas Brus tagit, han satt precis där det brantade till för sista gången. Fler bilder hittar ni i hans Facebook-album här: https://www.facebook.com/niclas.brus/hackmoraMTBuphill

Jag tog också några bilder idag:
Fina höstfärger på väg till tävlingen. Sju grader varmt och regn.

Jag kom fram precis i tid för ungdomarnas start

Så här jobbigt är det att åka ifrån mig uppför

Ola Jäderberg tyckte också att det var jobbigt

Damsegrarinnan Kajsa Snihs går i mål

Daniel Olsson, Stefan Carlsson och Jonatan Steen är tre glada grabbar från Falun

Emma Stenberg berättade innan start att hon övat på Öijer-tekniken och som ni kan se så hanterar hon den till fullo

Efter prisutdelning +ANNAT så var det väl bara att cykla hem då. Tog inte riktigt rakaste vägen och belönades med riktigt trötta ben på slutet. Så här långt har jag inte cyklat sedan 25:e augusti då jag skramlade ihop 8 minuter mer än idag.