Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-05-26

Gött pass

Hej hej!

Lång och härlig dag idag. Först firande av mors dag, sedan förberedelse för barnkalas följt av firande av Ebbah som ska fylla fem och efter det var vi nog rätt möra allihopa. Ebbahs stora present i år är en dvärghamster som heter Rosetta. Just nu sitter Rosetta och jag i köket. Resten av famljen sover och jag har nyss kommit hem från ett sådant där riktigt gött MTB-pass som man aldrig vill ska ta slut. När vi hade lagt barnen i kväll så hoppade jag i finkostymen och rullade iväg på min MTB. Tänkte försöka navigera runt tredjeslingan och memorisera andraslingan på Långa Lugnet. När jag kom upp till Lugnet så kom jag ikapp en annan MTB-cyklist och istället för att bara säga hej så lyckades jag lura med mig honom och en kompis till honom runt tredjeslingan på Långa Lugnet. Tänkte att det kunde vara kul för mig med sällskap, och det kan ju aldrig vara fel med lite guidning av långloppsbana. Klassiskt win-win alltså.

Björn och Erik visade sig vara riktigt trevliga herrar och tredjeslingan bjöd på bättre cykling än jag väntat mig. Även om den innehåller en del skidgator vilket kanske inte är någon riktig favorit. Å andra sidan så finns stans två bästa handbyggda stigar med, så man glömmer rätt snabbt dom skidgator man nyss nött.

När ni ser den här utsikten i slutet av slinga tre, då är det dels nära till mål och då kommer också den bästa delen av hela Långa Lugnet. Vi sparar det bästa till sist helt enkelt och dom handbyggda stigarna kommer få dig att glömma allt jobbigt du genomlidit timmarna innan.

Cyklingen med Erik och Björn var ganska lugn, men inte så långsam och dom hade bra fart på stigarna där vi alla nog laddade på lite extra. Slinga tre hade jag ju tänkt navigera runt med hjälp av GPS:en eftersom jag aldrig cyklat den och det var på denna slinga som jag hade sällskap. Slinga två ville jag nöta in lite då den är den svåraste slingan på Långa Lugnet. När slinga tre var klar så var klockan nästan kvart över nio så jag dammade på rätt bra ut på andraslingan. Gött att ha mörkrets intågande som morot för att gasa. Mot slutet av andraslingan så kom skymningen och det gick inte att pressa lika mycket på stigarna. Hade en sjukt fin solnedgång att njuta av med glödande solstrålar mellan träden.

Jag försökte fånga känslan på bild, men ni vet ju hur det där är när man upplever något magiskt och vill dela det med andra. Det måste upplevas på plats för att man ska se och känna storheten i den där härliga känslan.
Jag hoppas att ni kan tro mig när jag säger att det var rätt gött att leva i kväll

Tyckte att jag hade fint flyt i åkningen idag, även på stigarna faktiskt. Måste nöta lite mer innan helgen dock och jag har känt sedan fredagens tempopendling att jag haft lite ont i framsida lår. Sittställningen på en 29" MTB är ju inte så lik den jag haft på landsvägscykeln så musklerna kräver viss anpassning. Ett par hårda MTB-pass i veckan borde göra susen. Risken är väl annars att jag sitter med kramp i bägge låren efter slinga ett på söndag. Och det hade ju inte varit så kul.

Hela passet hittar ni här på Garmin Connect

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar