Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-11-18

Maxtestet hos Aktivitus/Monark

Hej hallå!

Nu sitter jag i blogghörnan och uppdaterar omvärlden om mitt maxtest som jag inledde vid 10:30 idag. Mattias Lundqvist från Aktivitus såg till att jag fick vrida ur allt ur pendlarkroppen och det blev ju några som kom och ville se mig plågas ändå. Skitkul! Så här i efterhand åtminstone... Skönt att ha det gjort, och resultatet blev ju bättre än jag väntat mig. Ni har fortfarande chansen att köra någon form av test (gratis!) hos Aktivitus då mässan är öppen till 17. Skynda!
Jag fick först köra en lång uppvärmning på ca: 30 minuter på 100, 150, 200, 240 och 280 watt, sedan körde vi maxtestet där jag startade på 280 watt och vi höjde med 20 watt varje minut till jag inte orkade mer. När Lunkan knappade in 440 så tog det stopp. För er nördar och intresserade så kommer här mina siffror från testet:
Testvärde 71,1 mlO2/kg/min
Rf: Maximal andningsfrekvens
VE: Maximal ventilation av luft
EE: maximal energiförbrukning
Har ni några frågor på detta så kan ni ställa dom via kommentarer så ska jag eller Lunkan försöka svara.

13 kommentarer:

  1. Jag diggar att längden anges med två decimalers noggrannhet... :D

    Grymt bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ändå blev det fel... Jag är ju 180.5 cm lång!

      Radera
  2. Alltså, enligt grafen från testet har du ju inte 71 i testvärde då man uttrycker det i ml/kg/min. Du har ju inte legat i 1min på 71 av vad jag kan utläsa, utan det är själva peak-värdet. Borde snarare bli runt 66-68 ml/kg/min.

    Bra kört iaf!

    Vilken syreupptagningsutrustning var det som användes?

    //Olof Södergård

    SvaraRadera
  3. Jäkligt snygg hejarklack! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den läckraste hejarklacken i mannaminne!

      Radera
  4. Henriks medelvärde på de sammanhängande och högsta 45 sekunderna på maxtesten är 71,1 mlO2/kg/min. Den definitionen använder vi på Aktivitus. Testet är gjort med en Cosmed Fitmate. //Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, jag har aldrig testat med Cosmed Fitmate, vad har du för metodfel på den?

      Radera
  5. Det som imponerade mest på mig var ändå Ebbah som några sekunder efter att pappa nått max och var svettig och nog hade rätt mjölksyraont utbrister "pappa, jag älskar dig". Siffror kan slänga sig i väggen när man har sådan grym hejaklack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var rätt gött att höra måste jag säga. :)

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Bra jobbat! Kunde man utläsa vad tröskelwatten låg på? Dvs. Det du kan hålla under 60 min?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gissa på 280-310. Lunkan kanske inte håller med..

      Radera