Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-09-18

Kanske

Godmorgon kära läsare!

För det är precis vad ni är. Kära läsare. Det är några av er som länkar till mig, jag brukar besöka sidorna som länkar till mig och vissa av era bloggar läser jag regelbundet. Vet inte riktigt hur jag ska göra med dom senast uppdaterade bloggarna här till höger i bloggen. Från början hade jag en tanke om att bara länka till elitcyklister, sedan tävlingscyklister och på senare tid har det börjat spåra ur. Antingen slänger jag in ALLA cykelbloggar i en hög, eller så kanske jag gör ett par listor med någon form av uppdelning.
Vilken uppdelning skulle kännas bäst? Landsväg/Mountainbike eller elit/motion?

I slutet av denna vecka tänkte jag komponera ett blogginlägg med en lista på alla privata sidor/bloggar som länkat till mig under veckan. Kanske hittar ni något nytt guldkorn då.

Just nu är jag på väg till jobbet. Efter jobbet ska jag presentera några tankar/förslag till förändring av Dalaserien till nästa år. Hoppas det gillas av Dalarnas Cykelförbund, annars kanske det får bli en Faluserie istället. Jag har märkt ett ganska stort behov av någon form av inslussning till det nationella tävlingsprogrammet. Tror att ett ökat antal småtävlingar/träningstävlingar behövs. Dels för att cyklister överhuvudtaget ska våga testa sina vingar, men också för att just träna på att tävla och bli bekväm i tävlingssituationen. Även inom föreningarna behövs tävlingsförberedande aktiviteter och information.
Sen är det givetvis inte så att alla som cyklar måste tävla, men för de intresserade ska det inte behöva vara en så hög tröskel in i den härliga tävlingsvärlden.

I kväll ska jag kanske åka till Leksand med sonen för att se Leksands IF ta tre poäng mot Tingsryd. Blir kalas det!

15 kommentarer:

  1. Jag tror att det behövs någon form av tävlingar där endast "nya" cyklister tillåts delta.
    Jag har märkt att ett av de största hindren för nya cyklister är rädslan att bli frånåkt och nedvärderad av mer rutinerad åkare.
    Förmodligen är det vårat eget fel genom den lite märkliga kulturen som finns kring ffa LVG. Vi har t.ex. försökt att dra igång uteträning på gymet där jag kör som spinninginstruktör, och trots att vi fyller spinningsalen obehindrat och deltagarna är positivt inställda till att cykla ute så är det ingen som kommer. Detta trots att utepasset ligger på samma tid som det normalt är spinning. Det har visat sig att dom tror att vi(vi två ledare är tävlande MTB-cyklister)kommer att köra fort och hårt och att dom inte ska hänga med, trots att vi verkligen trycker på att tempot SKA passa alla.
    Det finns helt klart mycket att göra kring inslussning av ny cyklister, precis som du säger.
    //Hasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Är ju lite speciellt med LVG då man inte riktigt bara har klockan att tävla mot (till skillnad från under MTB-, skidlopp o d). Blir mycket strategi, samspel o d. Rädslan att bli lämnad åt vargarna är ju där. Man vill ju inte sänka klungan. Jag är ju fan orolig för det inför varje vanligt träningspass ;) Tempolopp är ju iofs ett alternativ men då förstörs ju lite av LVG-känslan ändå. Väldigt klokt med mindre tävlingar / tävlingar för nyisar only, hoppas det slår igenom! :)

      Förresten så har du Öijer gått och "snott" min "tacksamhetsidé" ;) Har ju tänkt att sammanställa ett inlägg med blogglänkar till dem som tar sig tid att kommentera min lilla blogg. Men jaja, får väl bli flera såna inlägg då :)

      Radera
    2. Frågan är väl hur länge man ska klassas som ny då. Är det en, eller kanske tre tävlingar? Tio?

      Radera
    3. Det enda sättet att lära sig landsvägstävlingar är att vara med på landsvägstävlingar.

      Radera
    4. Ja det är ju vara svårt att bestämma en gräns. Första säsongen kanske?

      Radera
  2. Vi har lite samma funderingar i min klubb, att på mtb skapa enkla roliga träningstävlingar. Samtidigt har jag en (omotiverad?) känsla av att detta inte är tillåtet enligt SCF. Hur är det egentligen? får man ha en träningstävlingsserie för klubben utan att alla åkare är licensierade och att man inte uppfyller andra krav gällande bana etc.?

    //Guran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge ni håller det inom klubben är det bara att köra på.

      Radera
  3. Kan bara hålla med om att det låter som en helt lysande idé. Är själv "färsk" inom cyklingen även om jag tävlat på SVE-nivå inom löpning innan skador satte p för det. Och jag är mer än lovligt sugen att "prova vingarna" på LVG-tävlingar, men vissa grejjor skrämmer kanske ffa det just att bli "pinkad" på från mer rutinerade åkare att inte agera "rätt" i alla lägen, bli frånåkt kan jag leva med om man inte får prova köra hårt kan man ju aldrig bli bättre själv. Så jag tror absolut att fler klubbar/länsförbund skulle tjäna på det hela. Och i förlängningen skulle ju hela svenska cykelsporten tjäna på det hela, för vi vill väl se flera som tävlar på nationell nivå inte sant? Hoppas något dylikt på sikt kan bli verklighet i Västmanland också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju faktiskt en Västmanland Cup, kikat på den? http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/OmForbundet/Landsdelskommitteer/Svealandskommitten/Distriktsforbund/VastmanlandsCykelforbund/VastmanlandsCup/

      Radera
    2. Yupps, det har jag gjort... Dessvärre har det passat illa i kalendern. Men den finns och med lite utveckling av den så kanske man skulle få något större startfält än det varit på dom tävlingar jag i år scannat av resultaten ifrån.

      Radera
  4. Håller också med - det behövs verkligen fler små träningstävlingar både inom LVG och MTB. Det ska vara lätt, enkelt, roligt och billigt att testa att vara med på tävling! Och som Hasse skriver, många vågar inte följa med för att de tror att man ska bli avhängd, och tänker att de ska träna lite själva innan de hänger på andra - tänkte så själv också i början tills jag upptäckte att man faktiskt aldrig blir lämnad eller helt avhängd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dom flesta grupper brukar man ju faktiskt vänta in varandra, eller dela upp gruppen efter förmåga. Och skulle man ändå bli avhängd någon gång så är ju faktiskt inte det hela världen.
      Små tävlingar är jätteviktiga.

      Radera
  5. Intressanta synpunkter från olika håll. Fast är inte det viktigaste att vi får fler UNGA cyklister?
    Det verkar som om cykel håller på att dö ut vad det gäller nya ungdomar som i framtiden skall vara svensk cykels ansikte utåt. Hur skall vi få den "nya generationen" att börja cykla-tävla det borde
    vara den största frågan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett stort antal småtävlingar är nog ingen dålig väg att gå. Givetvis måste dom också "marknadsföras" så det inte bara blir den innersta kretsen som dyker upp.

      Radera
  6. Angående bloggindelning är det något som jag saknat här. Går alltid in på din blogg för att enkelt se vilka andra bloggar som senast uppdaterats och skulle gärna se en uppdelning framförallt mellan elit/motion men även MTB/LVG. Eftersom vissa bloggare kör både LVG och MTB så vore det idealiskt med en uppdelning mellan elit/motion och sedan någon slags färgkodning mellan om det är en blogg med MTB (typ orange länk), eller en med LVG (typ rosa länk) eller en med både MTB+LVG (någon annan länkfärg).

    Vet att en RSS-läsare skulle lösa detta, men tycker bättre om att använda din blogg som språngbräda ut i bloggosfären än att använda en sådan.

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera