Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-09-01

#Dala600

Hej vänner!

Imorgon kväll ska jag starta en 600 kilometer lång cykeltur och jag har ett litet mål att klara det inom 24 timmar. Kommer alltså rulla hemifrån söndag kväll och komma hem igen på måndag kväll. Hoppas jag. Bakgrunden till detta är egentligen en fånig grej på Twitter där jag lovade att cykla 600 kilometer om jag fick 600 följare inom en viss tid. Tyvärr så har jag så snälla följare där, så dom spred budskapet och jag nådde 600 följare ganska omedelbart. Nu är det alltså dags för mig att hålla mitt löfte.
När jag funderade över lämplig rutt så började jag ganska snart fundera på om det inte gick att göra en tur som passerar igenom Dalarnas alla kommuner:
Karta från Dalarna.se

I stora drag gick det ganska snabbt att fundera ut en lämplig rutt, vi har trots allt inte så supermånga asfalterade vägar så på ganska många ställen så saknar jag valmöjligheter. Som en bonus kommer jag passera igenom Norberg och Fagersta i Västmanlands län också. Efterhand har rutten fått en del småjusteringar och just nu ser den ut så här:
Vill ni kika på den mer i detalj så hittar ni den här: http://connect.garmin.com/course/2004122# (den är dock inte helt exakt på alla småvägar, men i stora drag blir det som i länken)

Jag kommer cykla ensam utan service från andra och hoppas klara mig utan att behöva sova något. Min plan är att cykla, cykla och cykla. Kommer nog stanna för ett matstopp eller två, men i övrigt är det sadelnötande som gäller. Jag vill ju komma hem någon gång.
Det ska bli riktigt spännande att se vad som händer med kroppen och hur den fungerar efter väldigt många timmar i sadeln. Den mentala resan känns också väldigt spännande så här på förhand. 24 timmar ensam i en cykelsadel och att trampa mig igenom en hel natt. Det ska bli... Intressant.
Tidigare långcyklingar jag gjort består i två Vätternrundor och ett träningspass på 10 timmar på Mallorca för ungefär tio år sedan.

Jag har förberett mig inför detta genom att köpa:
- Batteripack och sladd för att förlänga batteritiden på min GPS som annars bara räckt i 10-15 timmar
- 800 gram vingummi
- Ett par chokladbitar
- Energidryckstabletter
- Två slangar
- En stoooor sadelväska
- Ett extra flaskställ

För att min cykeltur inte bara ska vara en bortkastad semesterdag och ett enda stort slöseri med tid så har jag startat en insamling hos SOS-Barnbyar. Om ni, liksom jag, tycker att barn ska få ha det bra eller om ni bara uppskattar mitt bloggande eller cyklande så hoppas jag nu att ni tar chansen att visa det. Varje krona räknas och som en liten utmaning till alla företag där ute så hoppas jag att ni kan skänka en krona för varje kilometer som jag cyklar.
Om ni ställer upp på det så blir det en extra morot för mig att fullfölja, även om det skulle börja gå tungt och det där telefonsamtalet om hämtning känns aktuellt.
Länk till min insamling: http://insamling.sos-barnbyar.se/insamling/Dala600 Och direktlänk till sidan för donationer: https://insamling.sos-barnbyar.se/skapa-insamling/Pages/donera.aspx?name=Dala600
Om du som privatperson, eller ditt företag, accepterar min utmaning om 1:-/km kan väl skriva en kommentar här i inlägget eller mejla mig henrikoijer@gmail.com så ska jag ge er ett extra tack efter avslutad insamling.
Mitt mål är 6000 insamlade kronor och ni får börja redan nu.

Under cyklingen kommer givetvis mitt bloggande vara begränsat, om det ens blir något bloggat. Men, jag ska försöka skriva några rader på Twitter. Ni kan följa mig eller använda hashtaggen #Dala600.

23 kommentarer:

  1. Härligt! lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Mäktig runda Öijer, lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi får köra den någon gång i vinter också.

      Radera
    2. Tänkte det, men det är bra att du rekar den nu. Känns den lite kort vet vi ju om vi behöver skarva lite.

      Radera
  3. Bara 2 slangar - låter modigt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade redan en slang hemma. ;) Jag har lagningslappar också...

      Radera
    2. Laglappar is the shit, verkar vara bästa sättet att hålla punkatrollen borta... Kör så det ryker nu!

      Radera
    3. Om man bara släpar med sig allt så slipper man nog punkteringar. Skulle man råka glömma så är punkteringen ett faktum.

      Radera
  4. Tagga när du passerar en ort på facebook så kan vi följa dig!

    SvaraRadera
  5. Tagga när du passerar en ort på facebook så kan vi följa dig!

    SvaraRadera
  6. Du har ju cyklat till 08 två ggr!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just! Den första vändan tog ju faktiskt ca: 10 timmar den med.

      Radera
  7. Det där blir ett fint stravasegment :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får komma hit och ta mitt KOM någon gång.

      Radera
  8. Mäktig kille du är då!
    Men hur länge körde du när jag å Jone körde ned dig på den där 24h tävlingen? var det inte 10h innan du fick psykbryt?

    Lycka till!
    (Å dina twittringar kan du väl koppla till Facebook?)

    SvaraRadera
  9. Lycka till! kör hårt

    SvaraRadera
  10. Cykelkatten bidrar med slant & länk. Nu får du banne mig inte bryta. Kör hårt! :D

    SvaraRadera