2012-05-19

Fartpasset med Conti Test Team

Idag var det fartpass med Conti Test Team som gällde. Samlingen var 10:00 på Vikskolans parkering och jag hade kollat på en karta vart jag skulle åka, lite drygt 15 kilometer härifrån så det var ju cykelbart. Jag var lite slö på morgonen så jag blev tvungen att hetsa lite mer än jag hoppats på till samlingen men var ju där i god tid ändå så ingen panik. Vi blev 14 tappra, mestadels Conti-klädda herrar men någon enstaka i avvikande utstyrsel var också närvarande.
Lite samling innan avfärd

Vi hade mestadels medvind eller sidvind på väg till fikapausen i Rimbo. Dom första 86.32 kilometerna till Rimbo avverkades på 2:05:08 med en snitthastighet av 41.4 km/h. Snittpuls 155 (80%) och max 179, så det var väl samma intensitet som vilket vinterpass i Falun som helst. Kroppen kändes inte tiptop men benen gjorde sitt jobb och jag hade aldrig några problem även om intensiteten ett tag var något uppskruvad.

Fikapaus på Rimbobiten. Eftersom jag är lite av en optimist så hade jag bara en flaska vatten med mig, fikat borde väl räcka gott hade jag räknat ut.

Tvärs över gatan satt ett annat lag och njöt av finvädret

Hem från fikapausen hade vi 56 kilometer, nu med motvind, sidvind och smala vägar. Rulltid 1:26:29 gav ett snitt på 38 km/h. Vi hann med en vurpa också, turligt nog en singelolycka då en av cyklisterna styrde ner sin hoj i diket. Cyklist och cykel okej, som tur var.Snittpuls på tillbakavägen 160 (83%)och max 182. Med fyra mil kvar började jag känna mig hur stark som helst (fikat hade väl ramlat ut i blodet...) och jag tyckte allt gick som en dans. Hjälpte till att ta någon extra förning när någon blev trött och så vidare.Besvärligare vind, smalare vägar och trötta cyklister gjorde att det blev lite ryckigt tempo och vi fick slå av några gånger för att återgruppera oss. När vi började närma oss Upplands-Väsby igen där start/mål var så släppte tre cyklister kontakten och något konstigt hände. Min energi tog slut. Varenda fartökning var som en långsam och plågsam död, bara att ta sig fram och förbi cyklisten före mig krävde all min kraft och när jag tog bilden ovan så fick jag släppa klungan. Då var det endast 1.7 km kvar men jag var helt färdig.
Upp som en kung och ner som en groda.
Hämtade en påse med lite kläder, slangar och däck från Continental ur Leos bil och började trampa de sista 15 kilometerna till hemmet. Om jag räknat med att det skulle ta en halvtimme dit så räknade jag med ca: 45 minuter hem. I motvind. Det var så himla plågsamt och det gick så fruktansvärt långsamt. Trodde aldrig att jag skulle komma hem igen och med 6.5 kilometer kvar stannade jag på en mack för en ståfika bestående av en dubbel-Mars och en halvliter Cola. Efter lite mer energi och koffein i systemet så slapp jag oroa mig för att välta i backarna den sista biten hem.
Tack grabbar för ett bra pass och en rejäl kränkning, skönt att få vägga igen.

Vädret var för övrigt hur bra som helst och det blev årets första träningspass i kort-kort